tirsdag 20. november 2012

Elefant

Hallo! Her har det skjedd mange kjempetrivelige ting siden sist. Hjemmeeksamen er levert, vi har kommet oss gjennom årets siste forelesning og mangoprisene synker stadig. Da jeg ikke trodde ting kunne bli bedre fikk jeg besøk av verdens flotteste og triveligste person, nemlig Daniel. Vi hadde noen veldig fine dager sammen. Det var helt ok å bo på hotell med AC og ikke minst var det en fin opplevelse å ta en varm dusj for første gang på tre måneder. Vi spaserte ned Oxford Street og spiste god mat på Monsoon i sentrum før vi byttet hotell til nydelige African Royal Beach Hotel øst for byen. Her var det ca 5 andre gjester, noe jeg syns var kjempedeilig, mens Daniel stadig uttrykte sin bekymring for hotellets drift og økonomi. Alt i alt noen fantastiske dager :)

Jeg rakk ikke å være trist lenge etter at han hadde dratt, for rett som det var satt jeg i et lite fly som tok meg til Tamale nord i Ghana. Gunnhild, Lise, Marita, Tina og jeg dro tidlig torsdag morgen til Northern Region med safari og moskébesøk på agendaen. Selv var jeg overbevist om at flyet kom til å falle ned og sa meg skuffet da jeg så at flyet både var stort og nytt og besetningen var fra Spania. Favorittflyverten het Micgyver og sa at Gunnhild hadde pene øyne før han ga henne mailadressen sin.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente før vi dro til Tamale. Byen ligger som sagt nord i Ghana, hvor størstedelen av befolkningen er muslimer. Kulturen her skulle visstnok være ganske annerledes enn i Accra, både med tanke på religion og at byen ikke er like moderne som hovedstaden. Med Kumasi i tankene (som for meg var en dårlig og slitsom utgave av Accra), var jeg spent på hva jeg ville synes om Tamale. Gleden var derfor stor da vi innså at Tamale var fantastisk! Vi ble svært positivt overrasket, folkene var utrolig hyggelige og hjelpsomme og byen var kjempeflott med små og store moskeer på hvert eneste hjørne. Vi fikk tak i masse stoffer for en billigere penge enn i Accra og fikk privat omvisning i Central Mosque, den største moskeen i byen. Videre gikk turen til «leather factory» hvor vi fikk se hvordan et ferdig skinnprodukt blir til. Natten ble tilbrakt på GNAT Hostel hvor vi hadde eget bad med varmt vann i dusjen og en kjapp takvifte. Tamale skuffet ikke på noen måter.

Neste dag skulle vi til Mole nasjonalpark. Uttrykket African time kjenner mine mest ivrige lesere fra før, og jeg kan bekrefte at konseptet også er gjeldende nord i landet. Bussen skulle gå halv ett, men vi kom oss ikke avgårde før fire. Dessverre var sitteplassene utsolgt, så det ble ståplasser på alle fem. Det er ikke så krise å stå i to timer tenkte vi, men når ghaneserne sier at turen tar to timer så tar den jo fort fire. Det ble noen kreative løsning på sitteproblemene underveis. Vel framme sjekket vi inn på Mole Motel og gikk til sengs. Lørdag morgen dro vi på gåsafari klokken 7 om morgenen. Guiden var utrolig flink og vi fikk sett krokodille, vortesvin, diverse antilopearter, vannbøffel og bavianer før vi plutselig sto ansikt til ansikt med fem svære elefanter. Jeg hadde glemt hvor pysete jeg er, men fikk en påminnelse på dette da jeg var den eneste i gruppen på ti som ikke ønsket å følge etter de, da jeg mente at vi hadde kommet alt for nærme da vi var 30 meter unna. Merkelig nok sa ikke de andre seg enige, så vi fulgte etter de og ble stående og se på elefantene bade i vannhullet i nesten en halvtime. Dette var visst andre gangen i år at guiden hadde opplevd at elefantene hadde badet i vannhullet, og det var helt fantastisk å se! Glade og fornøyde dro vi tilbake til Tamale. Søndag morgen tok vi flyet tilbake til Accra og nå er jeg tilbake på lesesalen. Første eksamen er på søndag og tiden flyr. Én måned til hjemreise i dag, og det er bra :)

Ps. Triveligste samtalen med ghaneser i Tamale:

Ghaneser: That's my sister. She is older than you.
Meg: Do you know how old I am?
Ghaneser: 18?

SCORE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar