onsdag 22. august 2012

Gender and politics

Nå er det en stund siden sist jeg har blogget, og det beklager jeg selvfølgelig. Jeg kunne ønske at grunnen var at jeg ikke har hatt tid, men tid er ingen mangelvare i Ghana, så det har nok stått mer på viljen.

Siden sist har det skjedd noe spennende og masse som ikke er spennende. Blant de spennende tingene er det verdt å nevne en stor, felles tacomiddag i anledning Josefins bursdag, mitt første hjemmelagde måltid, eggsandwichen på Night Market, at vi dro ut på lørdag og hadde det kjempetrivelig og at søndagen var akkurat som en hvilken som helst dagen derpå i Bergen, med film og pringles sammen med Martine, Marita og Lise.

Mindre spennende ting som har skjedd; diverse forelesninger som foreleseren fortsatt ikke har dukket opp på, og at det var helligdag mandag, når vi hadde gledet oss til endelig å få litt rutiner.

MEN. Så til det festligste som har skjedd siden sist. I går var noen av oss nemlig på en forelesning i faget «gender and politics». Jeg har tidligere nevnt at Ghana stadig utfordrer meg på ulike måter, og i denne forelesningen toppet alt seg. Jeg føler at ingen tolererer noen andre sitt syn på ting, som jo er teit, samtidig som jeg merker at jeg er den minst tolerante av ALLE og synes at ALLE er idioter som kommer med skikkelig dumme utsagn. Favoritt-idiotene sålangt er de to feministene fra USA (rekker opp hånda for å komme med tilleggsopplysninger fra bøker skrevet av feminister), jenta fra Ghana som mente at kvinner er født mer intelligente enn menn og at babysitting krever mer skills enn å være CEO i et firma og den ghanesiske gutten som mener at grunnen til at kvinner er undertrykt er fordi kvinner selv ikke griper sjansene de får. Heldigvis er foreleseren veldig flink, og jeg lærer masse til tross for dumme medelever. Stemningen på forelesningene er veldig annerledes enn hjemme, folk er mye mer muntlig aktive, og reaksjonene varierer; folk ler (håner) de som sier noe, man applauderer noen hvis du er enig, og så videre. De amerikanske feministene foretrekker å himle med øynene uansett hva som blir sagt.

Ellers har endelig restauranten/kaféen på hostellet vårt åpnet, den heter Tasty Treats og bildene av maten ser kjempegode ut. Hadde planlagt en middag der i går, men i går stengte de før jeg var ferdig på forelesning fordi de gikk tom for mat. Så da ble det vegetable rice with chicken på ISH 1 i stedet.

I dag tenkte noen av oss å dra på stranden, men i dag regner det og er skikkelig surt. Så nå stikker jeg på gymmen i stedet, the place to be hvis du har noen timer du trenger å bruke, men ingenting å finne på.

Ha en fin uke videre alle flotte mennesker i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar