søndag 26. august 2012

Helgetur

Tjohei alle sammen. Her kommer det kuleste innlegget sålangt.

Siden sist har jeg vært på min første tur utenfor Accra! Fredag dro Tina, Gunnhild og jeg til Ada Foah, et sted vi hadde lest om i reisehåndboka. Først satt vi i en trotro, som er en liten buss, i tre timer. Det var helt fantastisk å sitte og se ut av vinduene mens solen var på vei ned. Heldigvis kom vi fram til tettstedet Ada Foah før det ble mørkt, slik at mopedtaxituren ble gjort mens solen gikk ned bak oss. Snart var vi fremme ved elvebanken ved elva Volta, hvor vi ble tatt videre i en afrikansk trebåt til resorten vi skulle bo på. Vel framme ble vi plassert i en bungalov hvor vi skulle sove. I Afrika (og i grunn alle andre steder i verden) blir det veldig mørkt når solen går ned, så vi ante ikke hva vi ville våkne opp til neste morgen. Det skulle vise seg å være en fantastisk sandstrand, palmer og en hyggelig betjening som serverte oss frokost på stranden. Dagen ble tilbrakt på stranden i selskap av andre norske jenter og noen gutter fra et frivillig-prosjekt.

På kvelden skulle vi hjem igjen til ISH, og en tre-timers trotro tur sto for tur (hehe). Da vi begynte å nærme oss Accra igjen ble det plutselig masse uro i trotroen før den stoppet helt opp på en bensinstasjon. Alle ombord pratet i munnen på hverandre, men på det lokale språket twi, så vi norske skjønte ingenting. Til slutt spurte jeg han som satt ved siden av meg hva som skjedde, hvorpå han rolig og forsiktig svarte: "I think we hit someone". Og det hadde vi. Sånt skjer, så vi kjørte videre og vi kom oss trygt hjem til ISH 1.

MEN. Det som gjør innlegget kult er det som kommer nå, nemliiiig: livet på International Student's Hostel 2! Jeg bor som sagt på et internasjonalt hostell, nærmere bestemt på rom 336 som jeg deler med amerikanske Zoe. Hun er kul. Livet på hostell er veldig nytt for meg, ettersom jeg aldri har gått på folkehøyskole eller lignende. Men det jeg sitter igjen med er at alle blir 14 år når de kommer innenfor dørene her, og at ukas viktigste gjøremål er å kartlegge hvem som klina med hvem mot slutten av uka. Amerikanerne er superamerikanske, og vi norske er helt sikkert ganske norske også. Jeg er fremdeles hun kjipe på rommet vårt ettersom roomien min går ut sånn annehver dag mens jeg kom hjem utslitt etter helgetur - ikke pga fylla, men pga den harde madrassen i bungaloven. Ellers er det masse merkelige karakterer på hostellet, du har den tysk-ghanesiske gutten som er så utrolig fornøyd med seg selv at han stort sett hele tiden går rundt med bare et håndkle rundt livet. Du har ALLE de amerikanske guttene som har forelsket seg i Gunnhild, og du har de amerikanske jentene som lar seg sjarmere av så og si ale ghaneserne.

Hvis DU legger igjen en kommentar skal jeg lage klinekart fra neste uke søndag 2. september.

Peace out!

4 kommentarer:

  1. Jeg leser bloggen din selv om jeg ikke kommenterer hele tiden Ida! :) Du er morsom! Og klinekart er topp! ;)
    Johanne

    SvarSlett
  2. Jaaa! Klinekart! Gunnhild kommer garantert til å toppe listen

    SvarSlett
  3. Venter i spenning på oppfølgeren :)

    SvarSlett