mandag 13. august 2012

Skolestart

Hei igjen!

Endelig er mandag og skolestart kommet. Vi har snakket mye om at vi gleder oss til skolestart, for da begynner dagene å gå fortere og vi kommer inn i rutiner. Sålangt har det ikke vært så altfor mye å gjøre her, så i dag tok jeg meg selv i å henge på gymmen i en ekstra halvtime for å ha færre timer jeg måtte bruke etterpå...

Nuvel. I går våknet vi til sol (skjer ikke så ofte som man skulle tro), og vi dro på stranden. Vi betalte 5 cedi for å komme inn (15 kr) og fikk solsenger på første rad og muligheten til å bestille drikke og mat fra en servitrise. Det var helt fantastisk å ta en fridag på stranden og bare slappe av. Solen stekte godt, og jeg føler meg endelig ikke som den bleke turisten jeg så ut som da jeg kom.

Idag begynte som sagt skolen, og jeg trasket opp mot campus kl 9. Vi hadde våre tvil om foreleseren ville komme eller ei, men jaggu kom han valsende inn bare 15 min for sen. Dette faget heter Politics of international economic relations og virket veldig bra. Vi begynte med å si navnene våre, før foreleseren fortalte litt om hva vi skal lære i år. Så kunne vi gå. Hadde også en forelesning kl 17.30, men der dukket ikke foreleseren opp. Det virker som om det er ganske vanlig, for de eneste som stilte til timen var fire nordmenn og tre amerikanere. Ser for meg ghaneserne le godt når de hører om oss som stilte på forelesninger første uka.

I dag hadde Martine bursdag, noe som ble feiret med brask og bram, eller hvertfall ris og øl, på Time Out. Videre gikk ferden til et av de syykt skitne kjøkkene på hostellet hvor vi lekte drikkeleker og fortalte skrøner. Nå har de fleste jentene tatt turen på byen, men gamlemor Ida holder seg hjemme med unnskyldingen "jeg dro jo ut på lørdag". Det virket ikke som en legitim grunn, så jeg må jobbe med unnskyldningene til nestengang det er party på g.

Merker forresten at jeg blir voldsomt utfordret på en rekke ting her, som jo er mye av poenget med å dra til Afrika i utgangspunktet. Da gymmen var stengt lørdag og søndag f.eks, begynte jeg å stille spørsmålstegn ved det til mannen i resepsjonen, noe jeg burde innse at ikke har noe for seg. Det at de er tom for kylling på Chicken inn når vi skal ha søndagsmiddagen, var også utfordrende. Du blir liksom stående og spørre deg hvordan landet kan gå rundt, men det er vel akkurat derfor landet faktisk går rundt. Folk klikker ikke på de minste ting, og man sier seg fornøyd med det man får. Til tross for at chicken inn er tom for kylling.


Satser på at det blir færre frustrasjoner og flere gleder framover. Bare én måned til jeg fyller år og blir hele 21, noe som er en eeeepisk alder, så det er jo noe å se fram til.

Hei og hå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar